Experts kraken 'eenzijdige' berekening voor minder vluchten

Nieuws

(foto: Pixabay)

Datum: 4-10-2022

Het kabinetsbesluit om Schiphol te laten krimpen naar 440.000 vluchten is slecht onderbouwd en gebaseerd op een gebrekkige rekenmethode. Kritiek daarop werd door het ministerie genegeerd, blijkt uit onderzoek van EenVandaag.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) kondigde het kort voor de zomer aan: na tientallen jaren van groei zou Schiphol gaan krimpen. Dat was nodig vanwege geluidsoverlast.

Vlucht naar voren

Omwonenden van de luchthaven hadden al eerder een rechtszaak aangespannen tegen het ministerie, omdat geluidsnormen worden overschreden en dat dat al jarenlang wordt gedoogd. Harbers is bang dat hij die zaak verliest.

De rechter zou zijn ministerie dan kunnen opdragen te handhaven, waardoor er minder op Schiphol kan worden gevlogen. Daarom besloot het kabinet de vlucht naar voren te kiezen. Om te voorkomen dat geluidsnormen weer worden overschreden, is er vanaf eind volgend jaar nog ruimte voor 440.000 starts en landingen, 60.000 minder dan nu officieel is toegestaan.

lees artikel/document (opent nieuw scherm/tabblad)

Deel dit bericht

tinyurl: link