Datum: 24-2-2022 FD.nl
De overheid vindt dat er na de vele miljarden aan steun een nieuwe, weerbare KLM moet opstaan. Maar Amstelveen denkt dat het oude verdienmodel nog prima functioneert en wil geen instructies uit Den Haag.‘Het verdienmodel is aan vernieuwing toe en het kabinet moet zorgen dat KLM dat gaat maken’
Ferd Crone, Eerste Kamerlid voor de PvdA
Gunfactor verdwenen
Is covid een waterscheiding voor de KLM? Het valt niet te ontkennen dat de gunfactor van het bedrijf is verdampt met de miljarden aan steun, zeker toen de staatsagent onlangs uitrekende dat er ruim twee ton per KLM-medewerker is toegezegd uit belastinggeld. Het is de optelsom van door de staat gegarandeerde leningen, loonsubsidie en uitstel van belastingen.
Het gesteggel van de 'verwende' piloten over een tijdelijke salariskorting en het faciliteren van de KLM van mogelijke belastingontwijking van diezelfde piloten heeft bij veel politici kwaad bloed gezet. Het draagt volgens Haagse lobbyisten niet bij aan de sympathie. 'Ik weet niet of het tactiek is of dat KLM oprecht gelooft dat de oude tijden terugkeren, maar ik merk dat de Tweede Kamer erg kritisch is', zegt een van hen op voorwaarde van anonimiteit.
Recente vragen van Kamerleden zijn een illustratie van die kritische houding. Bij het laatste Tweede Kamerdebat over staatsdeelnemingen werden moties ingediend die KLM vroegen om een nieuwe koers die recht doet aan een krimpmodel, en voor een onderzoek naar de toegevoegde waarde van de hubfunctie. Maar er waren moties ook over het versneld beëindigen van de nachtvluchten en over meer vervoer over rails binnen Europa. Ook in de Eerste Kamer klonken begin februari geluiden die diametraal staan tegenover de wens van Elbers zo snel als mogelijk terug te keren naar het oude normaal.
Lees het hele artikel via onderstaande link.
lees hele artikel/document
Deel dit bericht
pageviews: 7359