Hoe de ‘bende van vijf’ met een verkooptruc de Noord/Zuidlijn wist af te dwingen

Nieuws

Datum: 19-11-2022 Parool

Plots was er deze week de benodigde miljardeninvestering voor belangrijke infrastructuur de Noord/Zuidlijn, Ringlijn en het Zuidasdok. Hoe wist de ‘bende van vijf’ van bedrijven en de gemeente Amsterdam dit 'succes' in Den Haag af te dwingen?

In Nederland worden snelwegen, spoorlijnen en alle andere infrastructuur die van nationaal belang is, gepland, ontworpen en gefinancierd door het Rijk. Kort door de bocht kun je stellen dat gemeenten, provincies, regio’s en bedrijven hun wensen mogen indienen en eventueel mee mogen helpen, maar dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met ‘dochter’ Rijkswaterstaat regisseert.

Maar de afgelopen jaren hebben Amsterdam, Schiphol, NS, KLM en Prorail die route haaks afgesneden. Met – uiteindelijk – succes. Deze week kwam de wens uit van ‘de bende van vijf’, zoals ze in Den Haag bekendstaan: de Noord/Zuidlijn wordt doorgetrokken naar Schiphol en Hoofddorp, de Ringlijn van de Amsterdamse metro wordt een stukje verlengd en de open wond van het Zuidasdok (waar snelweg A10 ondergronds moet zodat meer ruimte voor sporen en station Zuid ontstaat) wordt uiteindelijk alsnog gedicht. De bijbehorende rekening: bijna 5,5 miljard euro.

lees artikel/document (opent nieuw scherm/tabblad)

Deel dit bericht

tinyurl: link