"Overheid, stop met misleidende reclame voor ‘duurzame’ kerosine"

2-3-2021, Joop.nl

Voor een succesvolle PR-stunt heb je soms niet veel nodig. Toen Shell, KLM en demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) eerder deze maand pronkten met de wereldprimeur van een eerste commerciële vlucht met 500 liter duurzame synthetische kerosine, werd dit dan ook terecht bestempeld als drie badkuipen vol verkiezingsretoriek. Er waren gelukkig meer kritische reacties te lezen, maar toch slaagde de PR-stunt redelijk: veel media namen de term duurzame synthetische kerosine klakkeloos over.

Daar zouden we iets van moeten vinden. De term ‘sustainable aviation fuel’ (SAF) is namelijk duidelijk niet bedacht op het ministerie of door een groene ngo. Het is een term die heel consequent wordt uitgedragen door partijen in de luchtvaartindustrie. Er is haast sprake van een script. En het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat neemt die taal dus klakkeloos over. De wereldprimeur werd bekendgemaakt tijdens een internationale conferentie over synthetische SAF, georganiseerd op initiatief van VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen.

Definitie van SAF
Wat is de definitie van SAF? In een voorlichtingsfilmpje van het ministerie wordt gesteld dat SAF ‘een descriptieve term is voor alternatieve vliegtuigbrandstoffen die bijdragen aan minder CO2-uitstoot in vergelijking met fossiele kerosine’. Het gaat dan in de praktijk om verschillende, al dan niet bestaande, manieren om bio- of synthetische kerosine te maken. Het is een belachelijke definitie. Je kunt niet alles zomaar duurzaam noemen dat minder onduurzaam is dan het fossiele alternatief. Het is een belediging van het intellect om te doen alsof dit geen marketingterm is.

lees artikel (opent nieuw scherm/tabblad)

Deel dit bericht

Meer nieuws