Veel EV-rijders willen duurzame energie uit zonnepanelen in auto kunnen gebruiken, maar dat is nog niet zo makkelijk

27-5-2021, HardwareInfo

NewMotion is een onderdeel van Shell. Het bedrijf biedt in totaal 60.00 laadpalen voor elektrische auto’s aan en heeft de ambitie om dit in 2025 uit te breiden naar 500.000. Dat zijn laadpalen bij bedrijven en bij particulieren. Het bedrijf doet ieder jaar een onderzoek naar het elektrisch rijden.

In totaal deden 10.000 EV-rijders mee aan het onderzoek: daaronder waren er 3652 uit Nederland en slechts 200 uit België.

Een van de interessante onderwerpen is de toekomst van het elektrisch rijden. Daarbij valt op dat gebruikers naast een grotere beschikbaarheid ook graag meer snellaadpalen wensen. Op dat laatste punt scoort Nederland het hoogst. Maar hoe zit het dan met de interoperabiliteit?

Newmotion: Het lijkt erop dat in Europa CCS (Combined Charging System) de standaard wordt. Chademo werd vooral door Japanse fabrikanten gebruikt, maar ook Nissan is overgestapt op CCS en Mitsubishi is (tijdelijk) gestopt met verkoop in Europa/NL. Tesla heeft ook vanaf De Model 3 een CCS laadoptie toegevoegd, waarmee CCS de standaard is geworden. NewMotion is vanaf het begin voor standaardisatie geweest en is mede grondlegger van OCPP en OCPI standaarden, voor communicatie tussen laadpaal en auto, en laadpaal en backoffice (voor MSP roamingnetwerken).

Maar toch: de laadpaalstress was vorig jaar goed te merken met Zwarte Zaterdag waar files voor laadplekken op de snelweg te zien waren. NewMotion: “Aangezien je met NewMotion’s laadpas toegang hebt tot het grootste Europese netwerk (via eigen laadpalen en roaming), hebben NewMotion gebruikers hier zeker mee te maken. We zien dat er een enorme toename in snelladers is, mede dankzij Shell die in NL, DE en UK elk honderden laders hebben neergezet. Het zal altijd zo blijven dat je op piekmomenten, zoals zwarte zaterdag in de zomer, of kerstvakantie richting wintersport te maken zult hebben met wachttijden, maar veel EV rijders-gaan daar flexibel mee om door bijvoorbeeld een extra overnachting in te plannen op een plek waar een laadpaal aanwezig is (wat je in de NewMotion app kunt bekijken). Tevens zie je dat er 'mobiele laadplekken' worden uitgerold op populaire plaatsen, die middels een batterij extra laadplekken kunnen neerzetten. “

30 procent van de deelnemers willen ook dat de auto slimmer geladen wordt. Veel bezoekers van Hardware Info zijn bezig met home automation en proberen op deze manier het huis slimmer, duurzamer en gebruiksvriendelijker te maken. Dat slimme laden ligt natuurlijk niet altijd voor de hand, want het is niet altijd mogelijk. We vroegen Newmotion naar de ontwikkelingen op dit vlak. Uit het antwoord blijkt dat hier nog best veel hobbels op de weg zijn vanwege het feit dat auto's met het hiervoor geschikte Chademo niet meer actief verkocht worden. 

Newmotion: "Voor V2G (bi-directioneel naar Grid) heb je speciale hardware nodig in laadpaal en auto. Alleen Chademo auto's hebben op dit moment een actieve V2G mogelijkheid. NewMotion is een pionier op V2G gebied, onder andere d.m.v. pilots met Tennet en gemeente Amsterdam. We hebben zelfs ons 10 jarig jubileum gevierd met een evenement dat werd gepowered door 6 Nissan Leafs met onze eigen V2X lader. Doordat Chademo niet meer actief wordt verkocht in NL is V2X tijdelijk op achtergrond geraakt. Binnenkort verwachten we dat CCS middels ISO 15118 ook de mogelijkheid krijgt, maar daar zijn nog geen commerciële oplossingen voor op de markt. "

lees artikel (opent nieuw scherm/tabblad)

Deel dit bericht

Artikelen over Electriciteitsnetwerk

Ander nieuws over Energie