We kopen minder vlees door nudging

Nieuws

22-6-2022 GezondheidsNet

Het verhogen van de prijs van vlees in combinatie met informatie over de milieuschade door vleesproductie en wat mensen daar zelf aan kunnen doen - ook bekend als nudging - zorgt ervoor dat een huishouden per week 36 procent minder vlees koopt. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en de Vrije Universiteit, gepubliceerd in in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Alléén een prijsverhoging (via een hogere belasting) of alléén informatie voordat mensen de winkel binnengaan, heeft minder tot geen effect op de hoeveelheid gekocht vlees in de supermarkt.

Deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie kochten 386 gram minder vlees per huishouden per week (36 procent minder). De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Bij alleen een hogere prijs werd 144 gram minder gekocht, alléén informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen had geen effect. Het RIVM en de VU Vrije Universiteit concluderen dan ook dat het verhogen van de prijs van vlees sámen met informatie zorgt voor de grootste daling in de verkoop van vlees.

lees artikel/document (opent nieuw scherm/tabblad) 

Deel dit bericht

tinyurl: link