(16-4-2018, Nieuwsblad Transport) Het vorige week aangenomen Klimaatakkoord van de IMO kan in 2030 al het einde van de traditionele, op olie gebaseerde bunkerbranche betekenen.
Dat stelt onderzoeker Tristan Smith van de UCL Energy Institute, die technische informatie leverde voor de klimaatdebatten binnen de IMO en een Brits onderzoek naar de decarbonisatie van de internationale scheepvaart leidde. ‘Het is zeer onwaarschijnlijk dat nieuwe zeegaande schepen vanaf 2030 nog afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen’, zegt hij in reactie op het vrijdag jongstleden aangenomen plan om de CO2-uitstoot van de scheepvaart in 2050 met minstens de helft verminderd te hebben ten opzichte van 2008.
Vandaag was dan de bespreking binnen de gemeenteraad, waar de plaatsing van de windmolens werd besproken.
Allereerst was het fijn om te zien dat de meeste woordvoerders goed in contact hebben gestaan met de mensen die ze vertegenwoordigen: de burger in de stad. Ook hadden de meesten zich goed ingelezen in de materie.