Op basis van het klimaatakkoord van Parijs is Nederland verplicht de uitstoot in 2030 met 55% te hebben gereduceerd en in 2050 met 95%.
Voor de luchtvaart worden andere doelstellingen geformuleerd.
Jaar | Klimaatakkoord | Luchtvaart |
---|---|---|
2020 | - 25 % t.o.v 1990 | geen eisen |
2030 | - 55 % t.o.v. 1990 | niveau van 2005 |
2050 | - 95 % t.o.v. 1990 | - 50% t.o.v. 2005 |
2070 | 0 uitstoot |
Het verschil tussen de wettelijke afspraken en wat de luchtvaart aan ruimte krijgt is enorm. Hierbij komt dat de uitstoot van CO2 op grotere hoogte een sterkere inpact heeft op de opwarming van de de aarde.
Wat burgers willen is een redelijke eis: laat de luchtvaart evenredig bijdragen aan de reductiedoelstellingen. De sector blijkt niet in staat zichzelf te reguleren. Uit onderzoek blijkt dat bijna alle beloften die de sector de afgelopen jaren deed, niet zijn nagekomen.
De meest effectieve maatregel is het verminderen van het aantal vliegbewegingen. Met name voor de lange afstanden, de (zakelijke) veelvliegers en die afstanden die ook met de trein kunnen..
Bronnen:
Terug & verder bladeren: