De veiligheid is niet op orde

De veiligheid is niet op orde

Bij de KLM is 70% van de passagiers overstapper. Die vliegen over dichtbebouwd gebied. De raad voor de veiligheid concludeert dat de luchthaven complex is en dat groei van vliegbewegingen de kans op vliegrampen vergroot.

Minder vliegbewegingen vergroot dus ook de veiligheid. In deze video wordt dat uitgelegd.

De overheid stelt zich op als procesmanager en heeft zelf weinig expertise. Ze laat het over aan de sector. Zoals dat in andere sectoren ook gebeurt.

Voordat kan worden besloten over groei van luchthaven Schiphol, moeten de risico’s voor het vliegverkeer op en rond de luchthaven worden aangepakt. Het ontwerp van de luchthaven en het systeem voor de afhandeling van het vliegverkeer zijn zo complex, dat dit structurele problemen oplevert. De grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer komen in zicht. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport ‘Veiligheid vliegverkeer Schiphol’. Er zijn geen aanwijzingen dat de luchthaven op dit moment onveilig is, maar partijen moeten de veiligheidsrisico’s structureel verminderen. De Raad constateert dat verdere groei niet veilig kan worden opgevangen met marginale aanpassingen. Er is een fundamentele discussie nodig over de toekomst van de luchtvaart in Nederland en de mogelijkheden en beperkingen van groei van Schiphol. Hierbij moet de staat nadrukkelijker de eindverantwoordelijkheid nemen.

De Onderzoeksraad komt tot de volgende aanbevelingen:

Aan de Schiphol Group en LVNL:

  • 1. Ontwikkel een nieuw toekomstbestendig operationeel concept voor de afhandeling van vliegverkeer op Schiphol, waardoor huidige en toekomstige veiligheidsrisico’s worden verminderd;
  • 2. Verminder huidige en toekomstige veiligheidsrisico’s door onder andere onderstaande maatregelen;
  • 3. Onderzoek vooraf en integraal wat de effecten van groei van het vliegverkeer zijn op de veiligheid en neem maatregelen om die effecten structureel te beheersen.

Aan Schiphol Group, LVNL, en luchtvaartmaatschappijen binnen het veiligheidsplatform Schiphol (VpS):

  • 4. Stel een gezamenlijke visie op voor de veiligheid van Schiphol waarin expliciet te realiseren veiligheidsdoelen met bijbehorende termijnen zijn opgenomen;
  • 5. Zorg voor een Integraal Veiligheidsmanagementsysteem (IVMS) waaraan alle partijen in het VpS zich committeren, met in ieder geval de volgende onderdelen;
  • 6. Zorg ervoor dat het Veiligheidsplatform Schiphol een formele status krijgt met doorzettingsmacht waarbinnen operationele en strategische beslissingen over veiligheid op Schiphol kunnen worden genomen.

Aan de staatssecretaris van het Ministerie van Infrastructuur en Veiligheid:

  • 7. Vul de rol van eindverantwoordelijke voor de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol nader in;
  • 8. Leg periodiek openbaar verantwoording af over de rol van eindverantwoordelijke voor veiligheid op Schiphol.

Bekijk pagina/document

Documenten

Terug & verder bladeren:

 

Bron: Onderzoekraad voor Veiligheid

tinyurl: link
views: 894

Voorstellen

Achtergrond

Gerelateerd nieuws

8-3-2024 Avondshow: Het gaat niet goed tussen KLM en Schiphol. Schiphol wil namelijk best krimpen, maar de KLM houdt dat tegen. Waarom? En waarom is Schiphol eigenlijk zo groot?
16-1-2023 Overheid: Uit een door de overheid uitgevoerde scenariostudie blijkt de economische impact van minder vliegbewegingen beperkt. De waardering van CO2-uitstoot, klimaat- en gezondheidswinst t.o.v. beperkt verlies van werkgelegenheid maken de uitkomst anders. Bovendien is er enorme krapte op de arbeidsmarkt waardoor baanverlies niet erg is.
10-12-2022 : HEERDE - Zes Noord-Veluwse gemeenten reageren woedend op het bericht dat de Schiphol Group Veluwse boeren heeft uitgekocht.
6-12-2022 : Frankrijk heeft groen licht gekregen van de Europese Commissie voor het verbieden van een aantal korte, binnenlandse vluchten.
24-11-2022 D66: Het D66 congres heeft een motie aangenomen tegen het advies van het bestuur in om de luchtvaart telaten bijdragen aan de reductiedoelstelling voor 2030.
24-11-2022 : Schiphol moet veel harder krimpen dan de huidige plannen van het Kabinet ten behoeve van meer woningen, de gezondheid en de natuur. 
25-6-2022 EenVandaag: Het kabinet zegt Schiphol te willen laten krimpen naar 450.000  of 420.000 vliegbewegingen per jaar. Dat niveau is in 2020 en 2021 nog niet gehaald dankzij de Coronapandemie en lukt in 2022 wellicht ook niet dankzij de personele problemen. Volgens bewonersorganisaties moet het terug naar 200.000 tot 350.000 bewegingsn per jaar om te voldoen aan de wettelijke eisen inzake geluid en luchtvervuiling. 
1-5-2022 PVA:  
11-11-2021 :
15-7-2021 SchipholWatch: Eerder deze week weigerde demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen inhoudelijk te reageren op een gedegen onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten van krimp versus groei van Schiphol. PvdD-kamerlid Lammert van Raan neemt hiermee geen genoegen en stelt schriftelijke vragen.