Marktontwikkelingen

Marktontwikkelingen

11. Er zijn in Europa circa 500 locaties waar tesamen 170 miljoen ton staal per jaar wordt gemaakt. Dat komt dus neer op 340.000 ton gemiddeld. Het staalcomplex bij IJmuiden is het grootste qua oppervlakte en hoort met 7,5 miljoen ton staal per jaar ook tot de grootste van de EU qua productie. De meeste andere grote Europese staalbedrijven produceren tussen de 2 en 5 miljoen ton per jaar. Dat is niet omdat ze niet meer willen maar omdat ze niet meer kunnen of niet meer mogen van de overheid daar. ( www.eurofer.eu)

12. Er is structurele overcapaciteit van circa dertig procent op de wereldstaalmarkt en het ziet er niet naar uit dat dit het komende decennium gaat veranderen. Het is qua prijs dus een race ‘to the bottom’. (bon: McKinsey.com met het rapport van feb 2021 Consolidating European Steel, feb 2021)

En dan is er nog zoiets als ‘the battle of materials’. Staal concurreert voor allerlei toepassingen met kunststof en andere metalen waaronder aluminium. Staal loopt het risico in de nabije toekomst uit de markt geprijsd te worden door aluminium waardoor overcapaciteit een nog urgenter probleem zal worden. Staal is nu goedkoop. Aluminium dat geproduceerd wordt middels elektrolyse is vrij duur vanwege de hoge electriciteitsprijs. Maar zodra staalfabrieken – vanwege milieuwetgeving bijvoorbeeld - staal met waterstof gaat dit kostprijsverschil verloren. Ook in dat proces is elektrolyse nodig namelijk. Als er geen of nauwelijks kostprijsverschil is, zal aluminium vaker verkozen worden. Lichtgewicht is een voordeel bij transport. Nu al verkiest de automobielindustrie het duurdere aluminium op plaatsen waar het vroeger voor staal opteerde omdat gewicht te sparen en zo het energieverbruik te drukken. Daarbij komt dat recycling van aluminium minder energie kost dan recycling van staal en dus goedkoper is. En er is ook nog eens meer aluminium beschikbaar. De aardkorst (oppervlakte) bestaat voor 8,1% uit aluminium en 4,7 % uit ijzer (zie staatje hieronder). Kortom, in een toekomst waarin zowel staal als aluminium aangewezen zijn op schone elektrische energie zou de staalmarkt er wel eens heel ander kunnen uitzien.

Aluminium als alternatief

Er zijn al autofabrikanten die uitwijken naar aluminium.

De winning ervan is een ander proces. Het werkt met directe elektrolyse van aluinaarde (dat dan wel weer gewonnen moet worden uit bauxiet en daar is wel warmte voor nodig). Aluminium wordt voornamelijk gemaakt nabij waterkrachtcentrales. 

Aluminium is lichter dan staal en heeft in de lifecycle van eenakter dus energievoordeel in gebruik. Omdat staal uit waterstof peperduur gaat worden is aluminium een steeds beter alternatief. Wordt al veel toegepast ook.

Documenten

Terug & verder bladeren:

 

tinyurl: link
views: 505

Voorstellen

Achtergrond

Gerelateerd nieuws

1-10-2025 BNR: De 2 miljard euro die de overheid als subsidie wil verstrekken voor de verduurzaming van Tata Steel is ‘als geld in een zwart gat gooien’. Dat zegt emeritus hoogleraar economie Sweder van Wijnbergen van de Universiteit van Amsterdam. ‘Het lijkt me geen reden om de vlag uit te hangen.’ 
5-9-2025 : Staalslakken, een vervuilend restproduct bij de productie van staal, zijn sinds vorige maand tijdelijk verboden. Maar met dat verbod blijkt van alles aan de hand, ontdekte onze onderzoeksredactie. Zo werd het verbod 'afgezwakt' door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vanwege economische belangen. Ook staat een miljardendeal over vergroening tussen Tata Steel en de overheid onder druk vanwege staalslakken.
30-8-2025 : Milieuorganisaties willen niet langer wachten op het Groen Staalplan van Tata Steel en komen met een alternatief voor de toekomst van de IJmond. Er is volgens de makers van het rapport meer te kiezen dan miljarden belastinggeld investeren in de staalfabriek.
25-8-2025 Iris Visser: De verduurzamingsplannen van Tata Steel komen in gevaar als het staalconcern een belangrijk restproduct mogelijk niet meer kan verkopen maar als afval moet afvoeren. Die situatie dreigt nu er grote zorgen zijn ontstaan over de milieurisico’s van zogeheten staalslakken.
25-8-2025 NOS: Staatssecretaris van Infrastructuur & Waterstaat Thierry Aartsen (VVD) voerde vorige maand een tijdelijk verbod op staalslakken in om "de veiligheid van mens en milieu" beter te borgen. Het gaat om een beperkt verbod, met een aantal uitzonderingen. Uit onderzoek van Nieuwsuur blijkt echter dat de staatssecretaris aanvankelijk aanstuurde op een totaalverbod, maar hier op het laatste moment op terugkwam. Daarin speelden de economische belangen van Tata Steel een rol.
17-5-2025 : Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Tata Steel tot twee keer toe geholpen bij het afzetten van een vervuilend restproduct: staalslakken. In beide gevallen ging dat in tegen intern beleid of bestaande kennis binnen het ministerie over de milieurisico's.
14-6-2023 NHD: Wijk aan Zee is koploper als het gaat om gemeten concentratie ultrafijnstof in de IJmond. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van het RIVM in opdracht van de Provincie Noord-Holland. De gemeente Beverwijk maakt zich zorgen over de uitkomst van het onderzoek.
6-2-2023 EenVandaag: De cokesfabriek 2 schijnt vanaf het begin te lekken. De toezichthouder wist hiervan en heeft nooit ingegrepen. De constructie was niet solide genoeg en lekte daardoor.
30-11-2022 NOS: Verschillende milieudiensten hebben vanochtend onder leiding van het Openbaar Ministerie onderzoek gedaan bij Tata Steel in IJmuiden. Het doel is meer inzicht te krijgen in het productieproces van staal en specifiek in de werking van de kooks- en gasfabrieken, zegt het OM. Die fabrieken staan bekend als de meest vervuilende en verouderde installaties op het terrein.
15-3-2022 :

Motie van het lid Kröger over de verschillende scenario's betreffende de toekomst van Tata Steel in kaart brengen.

D66 stemde als enige regeringspartij voor. Met steun van de PVV is er een meerderheid.