Royal Schiphol Group

Royal Schiphol Group

de Royal Schiphol Group is een staatsbedrijf dat eigenaar is van de luchthavens op Schiphol, Rotterdam en Lelystad

De Royal Schiphol Group noemt zichzelf "een onafhankelijke en commerciële onderneming die al jaren winstgevend is".

Dit is bijzonder omdat 96% procent van de aandelen is in handen van overheden is. En overheden zijn veelal aandeelhouder als er een publiek belang is genoemd met het aandeelhouderschap. 

Bron: Aandelen Schiphol Group
Partij pct.
Nederlandse Staat 70%
gemeente Amsterdam 20%
gemeente Rotterdam 2%
Groupe ADP 8%

De Groupe ADP bestaat voor 60% uit overheden. De Schiphol Group is zelf weer aandeelhouder in de Groupe ADP. Daarom komt het totaal uit op 96% overheids-eigendom.

De Schiphol Group is naast Schiphol eigenaar van de luchthavens in Rotterdam en Lelystad. Vliegveld Eindhoven is voor 51% in eigendom van de Schiphol Group.

De reden waarom de luchthavens in publiek eigendom is, laat zich historisch wel verklaren. Maar waarom alle energiebedrijven zijn geprivatiseerd en de luchthavens niet, blijft de vraag.

Aandeelhouders van de Groupe ADP

 

 

Documenten

Terug & verder bladeren:

tinyurl: link
views: 995

Voorstellen

Achtergrond

Gerelateerd nieuws

8-3-2024 Avondshow: Het gaat niet goed tussen KLM en Schiphol. Schiphol wil namelijk best krimpen, maar de KLM houdt dat tegen. Waarom? En waarom is Schiphol eigenlijk zo groot?
16-1-2023 Overheid: Uit een door de overheid uitgevoerde scenariostudie blijkt de economische impact van minder vliegbewegingen beperkt. De waardering van CO2-uitstoot, klimaat- en gezondheidswinst t.o.v. beperkt verlies van werkgelegenheid maken de uitkomst anders. Bovendien is er enorme krapte op de arbeidsmarkt waardoor baanverlies niet erg is.
10-12-2022 : HEERDE - Zes Noord-Veluwse gemeenten reageren woedend op het bericht dat de Schiphol Group Veluwse boeren heeft uitgekocht.
6-12-2022 : Frankrijk heeft groen licht gekregen van de Europese Commissie voor het verbieden van een aantal korte, binnenlandse vluchten.
24-11-2022 D66: Het D66 congres heeft een motie aangenomen tegen het advies van het bestuur in om de luchtvaart telaten bijdragen aan de reductiedoelstelling voor 2030.
24-11-2022 : Schiphol moet veel harder krimpen dan de huidige plannen van het Kabinet ten behoeve van meer woningen, de gezondheid en de natuur. 
25-6-2022 EenVandaag: Het kabinet zegt Schiphol te willen laten krimpen naar 450.000  of 420.000 vliegbewegingen per jaar. Dat niveau is in 2020 en 2021 nog niet gehaald dankzij de Coronapandemie en lukt in 2022 wellicht ook niet dankzij de personele problemen. Volgens bewonersorganisaties moet het terug naar 200.000 tot 350.000 bewegingsn per jaar om te voldoen aan de wettelijke eisen inzake geluid en luchtvervuiling. 
1-5-2022 PVA:  
11-11-2021 :
15-7-2021 SchipholWatch: Eerder deze week weigerde demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen inhoudelijk te reageren op een gedegen onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten van krimp versus groei van Schiphol. PvdD-kamerlid Lammert van Raan neemt hiermee geen genoegen en stelt schriftelijke vragen.