Dit is het scenario dat is beschreven in een brief aan de Tweede Kamer. Hierin bepleiten de Dorpsraad Wijk aan Zee, Stichting IJmondig, Stichting FrisseWind.Nu en milieuplatform IJmond een verkleining van de fabriek door het snel sluiten van verouderde onderdelen en een focus op hoogwaardige producten.
De betere optie: een afgeslankte staalfabriek en vergroening op termijn (= voorstel Dorpsraad Wijk aan Zee/Stichting IJmondig/ Stichting Frisse Wind.nu/ Milieuplatform IJmuiden-Noord) Behelst:
Daardoor ook afschaling van de walserij productie (al zou deze ook door kunnen draaien op basis van geïmporteerde staalplakken of -rollen) Per onmiddellijk: aanzienlijke CO2 reductie, terugbrengen schadelijke uitstoot, werkgelegenheidstransformatie, innovatie bij Tata Steel
1. Leveranties aan Nederlandse maakindustrie:
deze is niet afhankelijk van de productie van Tata in tegenstelling tot wat lobbyisten zeggen. Alles wat de Nederlandse maakindustrie nodig heeft kan binnen een straal van 300 km gekocht worden. (Geheel volgens het idee van de Europese markt, voortgekomen uit de EGKS). Feitelijk gebeurt dat al omdat Nederlandse bedrijven veel staalsoorten nodig hebben die Tata niet maakt en in ook vaak gaan voor de (lagere) prijs van de concurrent. (Zie In- en exportstatistieken)
2. Werkloosheid:
Tata Steel in IJmuiden werken de technisch geschoolde vakmensen om wie Nederland zit te springen. De medewerkers zijn goed en hoog opgeleid (MBO-3 en hoger) in onder andere werktuigbouwkunde, electrotechniek, procestechniek, chemische technologie, mechatronica en logistiek. Bovendien zijn ze zo opgeleid dat hun competenties toepasbaar zijn in andere werkprocessen. Alleen al om de energietransitie te realiseren komt Nederland 33.000 technici voor nieuwe banen te kort (bron: Cobouw). Het tekort in deze branche gaat binnenkort oplopen tot 40.000 mensen (bron: onderzoeksbureau Ecorys). Bij installatiebedrijven staan al 20.000 vacatures open. In Noordwest-Nederland zijn 14.000 technische vacatures.
Conclusie: de innovatie die de demissionaire regering hoog op de lijst heeft staan, stokt door gebrek aan technisch geschoold personeel. Een ontslagronde bij Tata Steel omdat het bedrijf kleiner wordt, zou daarom een enorme stimulans voor de economie kunnen zijn mits goed begeleid.
3. Ter vergelijking: na het faillissement van Fokker ging personeel en leveranciers zelfstandig verder. Er werken inmiddels in de Nederlandse luchtvaartindustrie meer mensen dan destijds toen Fokker nog bestond. Iets soortgelijks heeft zich voorgedaan in de scheepsbouw. Na het failliet van het RSV concern is de productie van luxe jachten en gespecialiseerde scheepsbouw uiteindelijk tot grote bloei gekomen. De afslanking van DAF in Eindhoven heeft ook tot een explosie van nieuwe werkgelegenheid in de autobranche geleid in Brabant en Limburg.
4. De staalfabriek in IJmuiden kan weer opschalen als groene technologie zich bewezen heeft.
-. Dorpsraad Wijk aan Zee Stichting IJmondig Stichting Frisse Wind.nu Milieuplatform IJmuiden Noord
Terug & verder bladeren: