ICAO

ICAO

De ICAO is een agentschap van de Verenigde Naties en werd opgericht aan het einde van de Tweede Wereldoorlog om het vliegverkeer te stimuleren. Onder het mom van een verenigde wereld was de gedachte dat verschillende culturen meer begrip voor elkaar zouden krijgen als ze elkaar beter leerden kennen. De organisatie is gevestigd in Canada.

Maar de ICAO is inmiddels uitgegroeid tot een heuse lobbyclub die in besloten vergaderingen de wil van de vliegindustrie oplegt aan regeringen over de hele wereld. Nauwelijks gehinderd door zorgen over milieu, klimaat of overlast, pleit de organisatie keer op keer voor nog meer groei van de luchtvaart en probeert dat met onderling afgesproken regeltjes te realiseren.

Nauwelijks controleerbaar
In de ICAO hebben vrijwel alleen luchtvaartgezinde organisaties een plek. Omdat de club internationale bindende afspraken maakt over het vliegverkeer, hebben aangesloten landen zich daar maar aan te houden. Dat die afspraken achter gesloten deuren worden gemaakt en dat verslagen en rapporten van ICAO peperduur zijn, maakt ICAO schimmig en moeilijk controleerbaar.

Om de vliegindustrie te beschermen tegen burgers die te maken hebben met de geluidsoverlast en milieuvervuiling, hebben de wijzen in Canada besloten dat krimp als gevolg van al te grote geluidsoverlast aan strikte voorwaarden is verbonden.

Zo dienen regeringen eerst allerlei andere alternatieven voor de voorgenomen krimp te onderzoeken, alvorens te besluiten tot minder vliegverkeer. Zo moet uitgebreid onderzoek worden gedaan naar de effecten van ‘stillere’ vliegtuigen, moet het aantal woningen rond vliegvelden worden ingeperkt, desnoods door sloop, en moeten de positieve gevolgen van ‘nieuwe vliegtechnieken’ beschouwd worden.

Bekijk pagina/document

Documenten

Terug & verder bladeren:

tinyurl: link
views: 648

Voorstellen

Achtergrond

Gerelateerd nieuws

8-3-2024 Avondshow: Het gaat niet goed tussen KLM en Schiphol. Schiphol wil namelijk best krimpen, maar de KLM houdt dat tegen. Waarom? En waarom is Schiphol eigenlijk zo groot?
16-1-2023 Overheid: Uit een door de overheid uitgevoerde scenariostudie blijkt de economische impact van minder vliegbewegingen beperkt. De waardering van CO2-uitstoot, klimaat- en gezondheidswinst t.o.v. beperkt verlies van werkgelegenheid maken de uitkomst anders. Bovendien is er enorme krapte op de arbeidsmarkt waardoor baanverlies niet erg is.
10-12-2022 : HEERDE - Zes Noord-Veluwse gemeenten reageren woedend op het bericht dat de Schiphol Group Veluwse boeren heeft uitgekocht.
6-12-2022 : Frankrijk heeft groen licht gekregen van de Europese Commissie voor het verbieden van een aantal korte, binnenlandse vluchten.
24-11-2022 D66: Het D66 congres heeft een motie aangenomen tegen het advies van het bestuur in om de luchtvaart telaten bijdragen aan de reductiedoelstelling voor 2030.
24-11-2022 : Schiphol moet veel harder krimpen dan de huidige plannen van het Kabinet ten behoeve van meer woningen, de gezondheid en de natuur. 
25-6-2022 EenVandaag: Het kabinet zegt Schiphol te willen laten krimpen naar 450.000  of 420.000 vliegbewegingen per jaar. Dat niveau is in 2020 en 2021 nog niet gehaald dankzij de Coronapandemie en lukt in 2022 wellicht ook niet dankzij de personele problemen. Volgens bewonersorganisaties moet het terug naar 200.000 tot 350.000 bewegingsn per jaar om te voldoen aan de wettelijke eisen inzake geluid en luchtvervuiling. 
1-5-2022 PVA:  
11-11-2021 :
15-7-2021 SchipholWatch: Eerder deze week weigerde demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen inhoudelijk te reageren op een gedegen onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten van krimp versus groei van Schiphol. PvdD-kamerlid Lammert van Raan neemt hiermee geen genoegen en stelt schriftelijke vragen.