Luchtvaart
Analyserapport: economische impact van minder vliegbewegingen zeer beperkt
de Royal Schiphol Group is een staatsbedrijf dat eigenaar is van de luchthavens op Schiphol, Rotterdam en Lelystad
lees verderBij de KLM is 70% van de passagiers overstapper. Die vliegen over dichtbebouwd gebied. De raad voor de veiligheid concludeert dat de luchthaven complex is en dat groei van vliegbewegingen de kans op vliegrampen vergroot.
lees verderOmdat vliegtuigen grensoverschrijdend vliegen, kan de CO2 niet worden toegerekend aan een land, zo is het argument. Terwijl het toerekenen aan het land waar wordt getankt een prima methode is om de uitstoot toe te rekenen. Nu blijft de luchtvaart buiten beeld en hoeft men ook geen CO2 rechten aan te schaffen. Verder is om historische redenen kerosine vrijgesteld van BTW en accijnzen. Tot op heden heeft men dat zo gelaten en wordt zo vliegen fiscaal gestimuleerd.
lees verderDe 20000 werknemers die op het platform werken ademen de uitlaatgassen van de straalmotoren in.
lees verderSchiphol is officieel tussen 23:00 en 06:00 gesloten. Maar veelal starten en landen er dan nog vliegtuigen. Het vliegverkeer begint vanaf 05:00.
lees verderRotterdam Airport wil uitbreiden qua vluchten en openingstijden. De suggestie dat 'stillere vliegtuigen' meer vliegbewegingen mogelijk maken, wordt door bewonersorganisaties onderuit gehaald. Ze bepleiten onderzoek naar krimp scenario's.
lees verderHeeft u suggesties? info@burgerplatform.nu.