Fiscale staatssteun

Fiscale staatssteun

Op dit moment is de luchtvaart kunstmatig groot door falende marktwerking. Door de vrijstelling op BTW en accijnzen en het niet doorbelasten van milieu- en gezondheidskosten is er meer vracht- en passagiersvervoer. Dit kost de schatkist elk jaar 2 miljard euro. Geld dat via andere belastingen nu wordt geind. 

Documenten

Terug & verder bladeren:

tinyurl: link
views: 606

Voorstellen

Achtergrond

Gerelateerd nieuws

8-3-2024 Avondshow: Het gaat niet goed tussen KLM en Schiphol. Schiphol wil namelijk best krimpen, maar de KLM houdt dat tegen. Waarom? En waarom is Schiphol eigenlijk zo groot?
16-1-2023 Overheid: Uit een door de overheid uitgevoerde scenariostudie blijkt de economische impact van minder vliegbewegingen beperkt. De waardering van CO2-uitstoot, klimaat- en gezondheidswinst t.o.v. beperkt verlies van werkgelegenheid maken de uitkomst anders. Bovendien is er enorme krapte op de arbeidsmarkt waardoor baanverlies niet erg is.
10-12-2022 : HEERDE - Zes Noord-Veluwse gemeenten reageren woedend op het bericht dat de Schiphol Group Veluwse boeren heeft uitgekocht.
6-12-2022 : Frankrijk heeft groen licht gekregen van de Europese Commissie voor het verbieden van een aantal korte, binnenlandse vluchten.
24-11-2022 D66: Het D66 congres heeft een motie aangenomen tegen het advies van het bestuur in om de luchtvaart telaten bijdragen aan de reductiedoelstelling voor 2030.
24-11-2022 : Schiphol moet veel harder krimpen dan de huidige plannen van het Kabinet ten behoeve van meer woningen, de gezondheid en de natuur. 
25-6-2022 EenVandaag: Het kabinet zegt Schiphol te willen laten krimpen naar 450.000  of 420.000 vliegbewegingen per jaar. Dat niveau is in 2020 en 2021 nog niet gehaald dankzij de Coronapandemie en lukt in 2022 wellicht ook niet dankzij de personele problemen. Volgens bewonersorganisaties moet het terug naar 200.000 tot 350.000 bewegingsn per jaar om te voldoen aan de wettelijke eisen inzake geluid en luchtvervuiling. 
30-5-2022 Krimpluchtvaart:

3000 Nederlanders en 17 bewonersorganisaties/Ngo's adviseren dringend geen aandelen Air France-KLM bij te kopen. Op grond van het regeringsbeleid inzake staatsdeelnemingen en klimaat is dit niet te verantwoorden.

In de brief wordt bepleit KLM 'slim te laten krimpen'. Er zijn veel maatregelen mogelijk die het vliegverkeer beperken terwijl Nederlanders nog steeds -af en toe- met het vliegtuig op vakantie kunnen voor een redelijke prijs.

1-5-2022 PVA:  
11-11-2021 :
15-7-2021 SchipholWatch: Eerder deze week weigerde demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen inhoudelijk te reageren op een gedegen onderzoek naar de maatschappelijke kosten en baten van krimp versus groei van Schiphol. PvdD-kamerlid Lammert van Raan neemt hiermee geen genoegen en stelt schriftelijke vragen.