De Regering heeft voor 2030 een reductiedoelstelling geformulieerd van 60%. In het Regeerakkoord staat: "Ook de luchtvaart moet een bijdrage leveren aan het terugdringen van de CO2 emissies."
Het aantal gevlogen kilometers zal evenredig moeten afnemen. We houden hierbij rekening met de wetenschap dat lange vluchten per kilometer tot substantieel meer uitstoot leiden. Want 6% van de lange vluchten veroorzaakt 50% van de uitstoot. Het alleen richten op de korte afstanden sorteert dus niet voldoende effect.
Wanneer de BTW- en Accijnsvrijstelling komen te vervallen en de milieukosten worden doorberekend stijgt te prijs van een ticket met 63%. Dit leidt tot een forse daling van de vraag.
Voor Nederland leidt het introduceren van btw (algemene tarief van 21%) op vliegtickets tot een belastingopbrengst van ongeveer 1,5 miljard euro. Het aantal vluchten zal mogelijk met 21% afnemen en de werkgelegenheid in de luchtvaartsector met 22%. Desalniettemin is het effect op het BBP en landelijke werkgelegenheid verwaarloosbaar. Emissies kunnen met 21% afnemen en geluidsoverlast met 17%. Op Europese schaal leidt de invoering van btw (met een tarief van 19%) op vliegtickets tot een belastingopbrengst van ongeveer 10 miljard tot 40 miljard euro. Het aantal vluchten kan mogelijk met 18% afnemen en ook hier is het uiteindelijke effect op BBP en werkgelegenheid verwaarloosbaar. Emissies kunnen met 18% afnemen en geluidsoverlast met 12%.
Veertig procent van de Nederlanders vliegt al niet. Verder zjjn de 8% veelvliegers verantwoordelijk voor 40% van de vluchten. Een progressieve vliegtax die oploopt per vlucht leidt tot een sociaal rechtvaardiger verdeling van lasten.
Als wordt gekeken naar de bestemmingen dan valt het op dat de meeste vluchten plaatsvinden binnen Europa. In 2019 gingen er elke dag 125 vliegtuigen naar Engeland op en neer.
Bij een groot deel van de bestemmingen is de trein een alternatief. Luchtvaartmaatschappijen die overstappers willen aantrekken gebruiken de korte vluchten als feeder-dienst.
De tarieven en de soms complexe manier van het kopen van tickets van meerdere maatschappijen maakt dat bij veel consumenten het vliegtuig automatisch de eerste keuze is. De trein is bij veel mensen ombekend als middel van Europees openbaar vervoer. Een landelijke reisplanner waarbij het vliegtuig vergeleken wordt met de trein is er niet.
Main European countries
Land | Vliegbewegingen | |
---|---|---|
1 | Great Britain | 93,287 |
2 | Germany | 44,975 |
3 | Spain | 36,485 |
4 | Italy | 32,750 |
5 | France | 30,013 |
6 | Norway | 18,171 |
7 | Switzerland | 17,620 |
8 | Denmark | 14,542 |
9 | Sweden | 12,359 |
10 | Turkey | 11,951 |
11 | Portugal | 10,601 |
12 | Greece | 10,343 |
13 | Ireland | 10,255 |
14 | Poland | 9,369 |
15 | Austria | 8,667 |
16 | Czech Republic | 5,562 |
17 | Russia | 5,222 |
18 | Finland | 4,730 |
19 | Belgium | 3,641 |
20 | Romania | 3,310 |
Rest of Europe | 20,397 | |
Total of Europe | 404,250 |
Bron: https://www.annualreportschiphol.com/trafficreview2019/movements
In de Europese regelgeving is het vrije verkeer van goederen en personen geregeld. Tegelijkertijd mogen landen maatregelen nemen om klimaat- en natuur te beschermen. Dit de wijze waarop dit vrije verkeer wordt gegarandeerd kan wel degelijk worden gereguleerd.
Naarnaast hebben landen fiscale vrijheden. De BTW op vliegtickets kan nationaal worden ingevoerd.
De meeste mensen vliegen niet of nauwelijks. 8 procent van de bevolking vliegt zo vaak dat zij voor 40 procent van de vluchten zorgt. Door een heffing op vliegtickets te laten oplopen naarmate mensen vaker vliegen worden vooral veelvliegers belast, zodat zij minder vaak het vliegtuig zullen pakken. Hierdoor hoeven mensen die zelden vliegen, niet heel veel meer te betalen;
Deze regeling is goed uitvoerbaar door op alle tickets 320 euro belasting te heffen. Deze kan door de burger dan worden teruggevraagd bij de belastingdienst.
Terug & verder bladeren: